الاثنين، 5 أكتوبر 2009

إحذر من الدبوس

إحذر من الدبوس

إيه حكاية الدبوس تعالوا نشوف مع بعض حكاية الدبوس
بعد العيد كنت في زيارة لصديق لي تشرب إيه طبعا شاي سألني وأجبت
فالشاي المشروب الأول عندي وعند المصريين والحمد لله إنه المشروب الأول عندي لأني في أي وقت عند أي حد غالبا تجد الشاي ،
جاء الشاي المتين 2 كباية شاي نصف لتر تقريبا كل كباية حاجة محترمة لك وللعيال المهم جاء مع الشاي شوية حبشتكانات من بتاعت العيد كل عام أنتم بخير ولا قيت صديقي بيقول لي خبر غريب بيقول لي أنهم وجدوا أن الدبوس في الشاي الفتلة بيسبب السرطان بتفاعله مع الشاي الساخن أو الماء الساخن وهو بذلك بيبرر لي لماذا وضع الشاي بدون فتلة وفي الواقع لم أكن لاحظت أن الشاي الموضوع أمامي بدون فتلة

ولكن اللي لاحظته أن مش الدبوس بس اللي بيجيب سرطان بل أسلوب الحياة الغربي كله عامل شكل الدبوس كده بيجيب سرطان و بلاوي زرقاء فأكل الكنتاكي وأخواتها وشرب الكولا وأخواتها والدبوس في الشاي الفتلة هذا بيجيب البلاء الازرق اللي عرفناه واللي لسه لم نعرفه ، وهذا سر الامراض الفتاكة التي تعصف بحياة الرجل الغربي ناهيكم عن القلق والتوتر والإكتئاب والتفكك الأسري والجريمة والجريمة المتسلسلة و ......................... قول للصبح
فالحياة الغربية مثل الشاي الفتلة حاجة شيك مغلفة في إطار أنيق ولكن بداخلها السم الزعاف
في النهاية عليكم أن تحذروا من الدبوس ومن كان وأخواتها وإن وأخواتها قصدي كنتاكي والكولا وطبعا الدبوس و الله المستعان

ليست هناك تعليقات:
Write التعليقات

شركاء في التغيير

مروا من هنا

Blog Archive

قائمة المدونات الإلكترونية